Professió
Ordenació Professional i Competències
La Gestió Infermera de la Demanda
L’anomenada Gestió Infermera de la Demanda ha estat el primer procés d’autoregulació impulsat des de la pròpia professió i amb ampli consens. El procés ha durat cinc anys, del 2013 al 2016, i regula un aspecte clínic de la pràctica de les infermeres catalanes que és clau per a la millora de l’atenció a les persones, famílies i comunitat en la resolució de problemes de salut, accessibilitat als serveis així com en la gestió dels recursos dels centres.
Prescripció Infermera
Per tal que puguis prescriure, cal que tinguis el títol de grau en Infermeria, la diplomatura en Infermeria o el títol d’ajudant tècnic sanitari o equivalent. També has d’acreditar una experiència professional mínima d’un any o, si no la tens, superar un curs d’adaptació gratuït.
Si les preguntes freqüents no t’aclareixen els dubtes sobre el procediment per acreditar-te o sobre la prescripció infermera contacta amb la teva gestora personal al COIB, a través del formulari de contacte a la teva àrea personal de la web o als canals habilitats per a aquesta qüestió:
Telèfon d’atenció gratuïta: 900 705 705
El teu futur
comença aquí.
Forma part del COIB
Si ets infermer o infermera, inscriu-te avui i impulsa la teva carrera amb serveis exclusius, formació contínua i el suport d’una comunitat compromesa amb l’excel·lència professional.
Uneix-te ara al Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Barcelona.
Urgències i emergències prehospitalariest
Les infermeres i infermers d’urgències i emergències de l’àmbit prehospitalari han consensuat, via norma d’autoregulació, les directrius per a l’exercici de les seves actuacions i a les quals s’haurà d’ajustar l’actuació professional de les infermeres dels dispositius assistencials públics i privats de Catalunya. El procés ha estat impulsat des del Consell de Col·legis d’Infermeres i Infermers de Catalunya.
Gestió de la imatge corporal
Nombroses infermeres i infermers que desenvolupen la seva activitat assistencial en diferents unitats, centres o en per compte propi treballen directament sobre aspectes vinculats amb la imatge personal de les persones. Unes intervencions que sobrepassen la intervenció merament física per donar unes cures centrades en les persones. La infermera aporta una perspectiva molt més àmplia que els aspectes relacionats amb l’estètica, des de els valors i principis de la disciplina infermera i, amb fermes bases deontològiques, que la configura com la professional adient per vetllar per una atenció basada en les necessitats de les persones i no en altres interessos aliens.
La gestió de la imatge corporal, que és un camp d’actuació infermera, no s’ha desenvolupat plenament i sovint ha estat poc present de forma conscient entre les infermeres en la praxis tot i ser una qüestió de salut. Fins al punt que altres professionals han anat ocupant aquests espais d’actuació infermera.
Es proposarà l’ordenació d’aquest àmbit competencial infermer al Consell de Col·legis d’Infermeres i Infermers de Catalunya per tal que ho posi en marxa el 2019 a través d’un procés d’autoregulació professional.
Competències de la profesión
Descripció de competències recollides en el treball «Competències de la professió infermera» dut a terme per un grup de professionals de la salut per encàrrec de l’Institut d’Estudis de la Salut (IES) a la Comissió d’lnfermeria del Consell Català d’Especialitats en Ciències de la Salut (CCECS).
Les competències de la professió infermera
Les competències s’han agrupat sota títols genèrics: procés de cures, prevenció i promoció de la salut, procediments i protocols, atenció a malalts en situacions específiques, comunicació, treball en equip, manteniment de les competències, ètica i aspectes legals i, finalment, compromís professional.
Es va creure clarificador agrupar cada grup de competències sota un títol que defineix cadascuna de les etapes i/o processos que conformen l’actuació de les infermeres, etapes que no difereixen de qualsevol altre grup professional. Tot professional té necessitat de valorar, recollir dades, formular problemes per definir l’estat de la qüestió i poder actuar en conseqüència i avaluar els resultats, òbviament dins del seu camp de coneixements i d’acord a la seva activitat professional.
L’objectiu comú de totes les competències descrites és el de la pròpia professió, és a dir, tenir cura de les persones. Cal entendre que l’actuació derivada de totes i cadascuna de les competències s’inscriu en l’àmbit d’actuació i funcionament de la infermeria.
Així doncs, pensem que aquest aclariment introductor serveix per totes les competències i les seves agrupacions, essent innecessari repetir-lo en començar l’exposició de cadascuna d’elles, en l’apartat següent. NA – per usuaris entenem pacient, persona familiar, persones significatives, grup, comunitat…
1. Procés de Cures
1.1. Valoració, recollida de dades, i formulació de problemes
Objectiu: Proporcionar cures d’infermeria individualitzades mitjançant un mètode sistemàtic i organitzat.
- Fer l’entrevista clínica completa (àmbits orgànics, psicològics i socials) amb els usuaris i/o persones significatives.
- Observar i valorar signes objectius: saber fer una exploració física.
- Recollir i valorar símptomes subjectius manifestats per l’usuari i/o persones significatives.
- Realitzar accions i procediments que permetin validar el problema identificat.
- Enregistrar i expressar de forma sistemàtica les dades prioritàries de la informació recollida.
- Identificar i valorar les dades significatives i, en base a elles, definir els problemes reals i/o potencials.
1.2. Priorització i actuació
Objectiu: Prioritzar els problemes detectats de l’usuari, desenvolupar i executar un pla d’acció per disminuir-los i/o eliminar-los i promoure la seva salut i autonomia.
- Prioritzar els problemes detectats i, en base a ells, elaborar un pla de cures que inclogui objectius i intervencions adequats als problema/es definit/s.
- Formular objectius amb l’usuari i/o persones significatives recollint les seves expectatives segons el problema definit prèviament.
- Planificar activitats de cures per resoldre els problemes de salut del pacient/usuari/client (amb els recursos disponibles i segons la política de l’organització).
- Elaborar, decidir i seleccionar els protocols i procediments més adequats a l’activitat planificada en base a la seva pertinença, validesa i eficiència.
- Executar les activitats planificades, tant pel que fa al rol autònom com al de col·laboració.
- Mantenir la planificació d’activitats de forma actualitzada.
- Planificar l’alta d’acord amb la data prevista.
- Complimentar els registres.
- Dissenyar i adaptar el pla de cures i el pla terapèutic a les necessitats del pacient/usuari de forma individualitzada.
1.3. Avaluació
Objectiu: Avaluar de forma continuada i sistemàtica l’efectivitat del pla d’acció en relació als objectius i/o criteris de resultats establerts.
- Establir criteris de resultats.
- Fer l’avaluació continuada del procés de cures.
- Redissenyar els objectius i les activitats segons l’avaluació continuada, si cal.
- Avaluar els objectius formulats en el pla de cures.
- Valorar els recursos i el potencial del malalt (coneixements i materials) per seguir, si cal, autoaplicant-se les cures en el seu domicili.
- Fer l’informe d’alta d’infermeria.
2. Prevenció i promoció de la salut
1.1. Valoració, recollida de dades, i formulació de problemes
Objectiu: Proporcionar cures d’infermeria individualitzades mitjançant un mètode sistemàtic i organitzat.
- Fer l’entrevista clínica completa (àmbits orgànics, psicològics i socials) amb els usuaris i/o persones significatives.
- Observar i valorar signes objectius: saber fer una exploració física.
- Recollir i valorar símptomes subjectius manifestats per l’usuari i/o persones significatives.
- Realitzar accions i procediments que permetin validar el problema identificat.
- Enregistrar i expressar de forma sistemàtica les dades prioritàries de la informació recollida.
- Identificar i valorar les dades significatives i, en base a elles, definir els problemes reals i/o potencials.
1.2. Priorització i actuació
Objectiu: Prioritzar els problemes detectats de l’usuari, desenvolupar i executar un pla d’acció per disminuir-los i/o eliminar-los i promoure la seva salut i autonomia.
- Prioritzar els problemes detectats i, en base a ells, elaborar un pla de cures que inclogui objectius i intervencions adequats als problema/es definit/s.
- Formular objectius amb l’usuari i/o persones significatives recollint les seves expectatives segons el problema definit prèviament.
- Planificar activitats de cures per resoldre els problemes de salut del pacient/usuari/client (amb els recursos disponibles i segons la política de l’organització).
- Elaborar, decidir i seleccionar els protocols i procediments més adequats a l’activitat planificada en base a la seva pertinença, validesa i eficiència.
- Executar les activitats planificades, tant pel que fa al rol autònom com al de col·laboració.
- Mantenir la planificació d’activitats de forma actualitzada.
- Planificar l’alta d’acord amb la data prevista.
- Complimentar els registres.
- Dissenyar i adaptar el pla de cures i el pla terapèutic a les necessitats del pacient/usuari de forma individualitzada.
1.3. Avaluació
Objectiu: Avaluar de forma continuada i sistemàtica l’efectivitat del pla d’acció en relació als objectius i/o criteris de resultats establerts.
- Establir criteris de resultats.
- Fer l’avaluació continuada del procés de cures.
- Redissenyar els objectius i les activitats segons l’avaluació continuada, si cal.
- Avaluar els objectius formulats en el pla de cures.
- Valorar els recursos i el potencial del malalt (coneixements i materials) per seguir, si cal, autoaplicant-se les cures en el seu domicili.
- Fer l’informe d’alta d’infermeria.
3. Procediments i protocols
1.1. Valoració, recollida de dades, i formulació de problemes
Objectiu: Proporcionar cures d’infermeria individualitzades mitjançant un mètode sistemàtic i organitzat.
- Fer l’entrevista clínica completa (àmbits orgànics, psicològics i socials) amb els usuaris i/o persones significatives.
- Observar i valorar signes objectius: saber fer una exploració física.
- Recollir i valorar símptomes subjectius manifestats per l’usuari i/o persones significatives.
- Realitzar accions i procediments que permetin validar el problema identificat.
- Enregistrar i expressar de forma sistemàtica les dades prioritàries de la informació recollida.
- Identificar i valorar les dades significatives i, en base a elles, definir els problemes reals i/o potencials.
1.2. Priorització i actuació
Objectiu: Prioritzar els problemes detectats de l’usuari, desenvolupar i executar un pla d’acció per disminuir-los i/o eliminar-los i promoure la seva salut i autonomia.
- Prioritzar els problemes detectats i, en base a ells, elaborar un pla de cures que inclogui objectius i intervencions adequats als problema/es definit/s.
- Formular objectius amb l’usuari i/o persones significatives recollint les seves expectatives segons el problema definit prèviament.
- Planificar activitats de cures per resoldre els problemes de salut del pacient/usuari/client (amb els recursos disponibles i segons la política de l’organització).
- Elaborar, decidir i seleccionar els protocols i procediments més adequats a l’activitat planificada en base a la seva pertinença, validesa i eficiència.
- Executar les activitats planificades, tant pel que fa al rol autònom com al de col·laboració.
- Mantenir la planificació d’activitats de forma actualitzada.
- Planificar l’alta d’acord amb la data prevista.
- Complimentar els registres.
- Dissenyar i adaptar el pla de cures i el pla terapèutic a les necessitats del pacient/usuari de forma individualitzada.
1.3. Avaluació
Objectiu: Avaluar de forma continuada i sistemàtica l’efectivitat del pla d’acció en relació als objectius i/o criteris de resultats establerts.
- Establir criteris de resultats.
- Fer l’avaluació continuada del procés de cures.
- Redissenyar els objectius i les activitats segons l’avaluació continuada, si cal.
- Avaluar els objectius formulats en el pla de cures.
- Valorar els recursos i el potencial del malalt (coneixements i materials) per seguir, si cal, autoaplicant-se les cures en el seu domicili.
- Fer l’informe d’alta d’infermeria.
4. Tenir cura de les persones en situacions especifiques
1.1. Valoració, recollida de dades, i formulació de problemes
Objectiu: Proporcionar cures d’infermeria individualitzades mitjançant un mètode sistemàtic i organitzat.
- Fer l’entrevista clínica completa (àmbits orgànics, psicològics i socials) amb els usuaris i/o persones significatives.
- Observar i valorar signes objectius: saber fer una exploració física.
- Recollir i valorar símptomes subjectius manifestats per l’usuari i/o persones significatives.
- Realitzar accions i procediments que permetin validar el problema identificat.
- Enregistrar i expressar de forma sistemàtica les dades prioritàries de la informació recollida.
- Identificar i valorar les dades significatives i, en base a elles, definir els problemes reals i/o potencials.
1.2. Priorització i actuació
Objectiu: Prioritzar els problemes detectats de l’usuari, desenvolupar i executar un pla d’acció per disminuir-los i/o eliminar-los i promoure la seva salut i autonomia.
- Prioritzar els problemes detectats i, en base a ells, elaborar un pla de cures que inclogui objectius i intervencions adequats als problema/es definit/s.
- Formular objectius amb l’usuari i/o persones significatives recollint les seves expectatives segons el problema definit prèviament.
- Planificar activitats de cures per resoldre els problemes de salut del pacient/usuari/client (amb els recursos disponibles i segons la política de l’organització).
- Elaborar, decidir i seleccionar els protocols i procediments més adequats a l’activitat planificada en base a la seva pertinença, validesa i eficiència.
- Executar les activitats planificades, tant pel que fa al rol autònom com al de col·laboració.
- Mantenir la planificació d’activitats de forma actualitzada.
- Planificar l’alta d’acord amb la data prevista.
- Complimentar els registres.
- Dissenyar i adaptar el pla de cures i el pla terapèutic a les necessitats del pacient/usuari de forma individualitzada.
1.3. Avaluació
Objectiu: Avaluar de forma continuada i sistemàtica l’efectivitat del pla d’acció en relació als objectius i/o criteris de resultats establerts.
- Establir criteris de resultats.
- Fer l’avaluació continuada del procés de cures.
- Redissenyar els objectius i les activitats segons l’avaluació continuada, si cal.
- Avaluar els objectius formulats en el pla de cures.
- Valorar els recursos i el potencial del malalt (coneixements i materials) per seguir, si cal, autoaplicant-se les cures en el seu domicili.
- Fer l’informe d’alta d’infermeria.
5. Comunicació/relació amb l’usuari i/o persones significatives
1.1. Valoració, recollida de dades, i formulació de problemes
Objectiu: Proporcionar cures d’infermeria individualitzades mitjançant un mètode sistemàtic i organitzat.
- Fer l’entrevista clínica completa (àmbits orgànics, psicològics i socials) amb els usuaris i/o persones significatives.
- Observar i valorar signes objectius: saber fer una exploració física.
- Recollir i valorar símptomes subjectius manifestats per l’usuari i/o persones significatives.
- Realitzar accions i procediments que permetin validar el problema identificat.
- Enregistrar i expressar de forma sistemàtica les dades prioritàries de la informació recollida.
- Identificar i valorar les dades significatives i, en base a elles, definir els problemes reals i/o potencials.
1.2. Priorització i actuació
Objectiu: Prioritzar els problemes detectats de l’usuari, desenvolupar i executar un pla d’acció per disminuir-los i/o eliminar-los i promoure la seva salut i autonomia.
- Prioritzar els problemes detectats i, en base a ells, elaborar un pla de cures que inclogui objectius i intervencions adequats als problema/es definit/s.
- Formular objectius amb l’usuari i/o persones significatives recollint les seves expectatives segons el problema definit prèviament.
- Planificar activitats de cures per resoldre els problemes de salut del pacient/usuari/client (amb els recursos disponibles i segons la política de l’organització).
- Elaborar, decidir i seleccionar els protocols i procediments més adequats a l’activitat planificada en base a la seva pertinença, validesa i eficiència.
- Executar les activitats planificades, tant pel que fa al rol autònom com al de col·laboració.
- Mantenir la planificació d’activitats de forma actualitzada.
- Planificar l’alta d’acord amb la data prevista.
- Complimentar els registres.
- Dissenyar i adaptar el pla de cures i el pla terapèutic a les necessitats del pacient/usuari de forma individualitzada.
1.3. Avaluació
Objectiu: Avaluar de forma continuada i sistemàtica l’efectivitat del pla d’acció en relació als objectius i/o criteris de resultats establerts.
- Establir criteris de resultats.
- Fer l’avaluació continuada del procés de cures.
- Redissenyar els objectius i les activitats segons l’avaluació continuada, si cal.
- Avaluar els objectius formulats en el pla de cures.
- Valorar els recursos i el potencial del malalt (coneixements i materials) per seguir, si cal, autoaplicant-se les cures en el seu domicili.
- Fer l’informe d’alta d’infermeria.
6. Treball en equip i relació interprofessional
1.1. Valoració, recollida de dades, i formulació de problemes
Objectiu: Proporcionar cures d’infermeria individualitzades mitjançant un mètode sistemàtic i organitzat.
- Fer l’entrevista clínica completa (àmbits orgànics, psicològics i socials) amb els usuaris i/o persones significatives.
- Observar i valorar signes objectius: saber fer una exploració física.
- Recollir i valorar símptomes subjectius manifestats per l’usuari i/o persones significatives.
- Realitzar accions i procediments que permetin validar el problema identificat.
- Enregistrar i expressar de forma sistemàtica les dades prioritàries de la informació recollida.
- Identificar i valorar les dades significatives i, en base a elles, definir els problemes reals i/o potencials.
1.2. Priorització i actuació
Objectiu: Prioritzar els problemes detectats de l’usuari, desenvolupar i executar un pla d’acció per disminuir-los i/o eliminar-los i promoure la seva salut i autonomia.
- Prioritzar els problemes detectats i, en base a ells, elaborar un pla de cures que inclogui objectius i intervencions adequats als problema/es definit/s.
- Formular objectius amb l’usuari i/o persones significatives recollint les seves expectatives segons el problema definit prèviament.
- Planificar activitats de cures per resoldre els problemes de salut del pacient/usuari/client (amb els recursos disponibles i segons la política de l’organització).
- Elaborar, decidir i seleccionar els protocols i procediments més adequats a l’activitat planificada en base a la seva pertinença, validesa i eficiència.
- Executar les activitats planificades, tant pel que fa al rol autònom com al de col·laboració.
- Mantenir la planificació d’activitats de forma actualitzada.
- Planificar l’alta d’acord amb la data prevista.
- Complimentar els registres.
- Dissenyar i adaptar el pla de cures i el pla terapèutic a les necessitats del pacient/usuari de forma individualitzada.
1.3. Avaluació
Objectiu: Avaluar de forma continuada i sistemàtica l’efectivitat del pla d’acció en relació als objectius i/o criteris de resultats establerts.
- Establir criteris de resultats.
- Fer l’avaluació continuada del procés de cures.
- Redissenyar els objectius i les activitats segons l’avaluació continuada, si cal.
- Avaluar els objectius formulats en el pla de cures.
- Valorar els recursos i el potencial del malalt (coneixements i materials) per seguir, si cal, autoaplicant-se les cures en el seu domicili.
- Fer l’informe d’alta d’infermeria.
7. Comunicació intraprofessional
1.1. Valoració, recollida de dades, i formulació de problemes
Objectiu: Proporcionar cures d’infermeria individualitzades mitjançant un mètode sistemàtic i organitzat.
- Fer l’entrevista clínica completa (àmbits orgànics, psicològics i socials) amb els usuaris i/o persones significatives.
- Observar i valorar signes objectius: saber fer una exploració física.
- Recollir i valorar símptomes subjectius manifestats per l’usuari i/o persones significatives.
- Realitzar accions i procediments que permetin validar el problema identificat.
- Enregistrar i expressar de forma sistemàtica les dades prioritàries de la informació recollida.
- Identificar i valorar les dades significatives i, en base a elles, definir els problemes reals i/o potencials.
1.2. Priorització i actuació
Objectiu: Prioritzar els problemes detectats de l’usuari, desenvolupar i executar un pla d’acció per disminuir-los i/o eliminar-los i promoure la seva salut i autonomia.
- Prioritzar els problemes detectats i, en base a ells, elaborar un pla de cures que inclogui objectius i intervencions adequats als problema/es definit/s.
- Formular objectius amb l’usuari i/o persones significatives recollint les seves expectatives segons el problema definit prèviament.
- Planificar activitats de cures per resoldre els problemes de salut del pacient/usuari/client (amb els recursos disponibles i segons la política de l’organització).
- Elaborar, decidir i seleccionar els protocols i procediments més adequats a l’activitat planificada en base a la seva pertinença, validesa i eficiència.
- Executar les activitats planificades, tant pel que fa al rol autònom com al de col·laboració.
- Mantenir la planificació d’activitats de forma actualitzada.
- Planificar l’alta d’acord amb la data prevista.
- Complimentar els registres.
- Dissenyar i adaptar el pla de cures i el pla terapèutic a les necessitats del pacient/usuari de forma individualitzada.
1.3. Avaluació
Objectiu: Avaluar de forma continuada i sistemàtica l’efectivitat del pla d’acció en relació als objectius i/o criteris de resultats establerts.
- Establir criteris de resultats.
- Fer l’avaluació continuada del procés de cures.
- Redissenyar els objectius i les activitats segons l’avaluació continuada, si cal.
- Avaluar els objectius formulats en el pla de cures.
- Valorar els recursos i el potencial del malalt (coneixements i materials) per seguir, si cal, autoaplicant-se les cures en el seu domicili.
- Fer l’informe d’alta d’infermeria.
8. Manteniment de les competències professionals
1.1. Valoració, recollida de dades, i formulació de problemes
Objectiu: Proporcionar cures d’infermeria individualitzades mitjançant un mètode sistemàtic i organitzat.
- Fer l’entrevista clínica completa (àmbits orgànics, psicològics i socials) amb els usuaris i/o persones significatives.
- Observar i valorar signes objectius: saber fer una exploració física.
- Recollir i valorar símptomes subjectius manifestats per l’usuari i/o persones significatives.
- Realitzar accions i procediments que permetin validar el problema identificat.
- Enregistrar i expressar de forma sistemàtica les dades prioritàries de la informació recollida.
- Identificar i valorar les dades significatives i, en base a elles, definir els problemes reals i/o potencials.
1.2. Priorització i actuació
Objectiu: Prioritzar els problemes detectats de l’usuari, desenvolupar i executar un pla d’acció per disminuir-los i/o eliminar-los i promoure la seva salut i autonomia.
- Prioritzar els problemes detectats i, en base a ells, elaborar un pla de cures que inclogui objectius i intervencions adequats als problema/es definit/s.
- Formular objectius amb l’usuari i/o persones significatives recollint les seves expectatives segons el problema definit prèviament.
- Planificar activitats de cures per resoldre els problemes de salut del pacient/usuari/client (amb els recursos disponibles i segons la política de l’organització).
- Elaborar, decidir i seleccionar els protocols i procediments més adequats a l’activitat planificada en base a la seva pertinença, validesa i eficiència.
- Executar les activitats planificades, tant pel que fa al rol autònom com al de col·laboració.
- Mantenir la planificació d’activitats de forma actualitzada.
- Planificar l’alta d’acord amb la data prevista.
- Complimentar els registres.
- Dissenyar i adaptar el pla de cures i el pla terapèutic a les necessitats del pacient/usuari de forma individualitzada.
1.3. Avaluació
Objectiu: Avaluar de forma continuada i sistemàtica l’efectivitat del pla d’acció en relació als objectius i/o criteris de resultats establerts.
- Establir criteris de resultats.
- Fer l’avaluació continuada del procés de cures.
- Redissenyar els objectius i les activitats segons l’avaluació continuada, si cal.
- Avaluar els objectius formulats en el pla de cures.
- Valorar els recursos i el potencial del malalt (coneixements i materials) per seguir, si cal, autoaplicant-se les cures en el seu domicili.
- Fer l’informe d’alta d’infermeria.
9. Ètica, valors i aspectes legals
1.1. Valoració, recollida de dades, i formulació de problemes
Objectiu: Proporcionar cures d’infermeria individualitzades mitjançant un mètode sistemàtic i organitzat.
- Fer l’entrevista clínica completa (àmbits orgànics, psicològics i socials) amb els usuaris i/o persones significatives.
- Observar i valorar signes objectius: saber fer una exploració física.
- Recollir i valorar símptomes subjectius manifestats per l’usuari i/o persones significatives.
- Realitzar accions i procediments que permetin validar el problema identificat.
- Enregistrar i expressar de forma sistemàtica les dades prioritàries de la informació recollida.
- Identificar i valorar les dades significatives i, en base a elles, definir els problemes reals i/o potencials.
1.2. Priorització i actuació
Objectiu: Prioritzar els problemes detectats de l’usuari, desenvolupar i executar un pla d’acció per disminuir-los i/o eliminar-los i promoure la seva salut i autonomia.
- Prioritzar els problemes detectats i, en base a ells, elaborar un pla de cures que inclogui objectius i intervencions adequats als problema/es definit/s.
- Formular objectius amb l’usuari i/o persones significatives recollint les seves expectatives segons el problema definit prèviament.
- Planificar activitats de cures per resoldre els problemes de salut del pacient/usuari/client (amb els recursos disponibles i segons la política de l’organització).
- Elaborar, decidir i seleccionar els protocols i procediments més adequats a l’activitat planificada en base a la seva pertinença, validesa i eficiència.
- Executar les activitats planificades, tant pel que fa al rol autònom com al de col·laboració.
- Mantenir la planificació d’activitats de forma actualitzada.
- Planificar l’alta d’acord amb la data prevista.
- Complimentar els registres.
- Dissenyar i adaptar el pla de cures i el pla terapèutic a les necessitats del pacient/usuari de forma individualitzada.
1.3. Avaluació
Objectiu: Avaluar de forma continuada i sistemàtica l’efectivitat del pla d’acció en relació als objectius i/o criteris de resultats establerts.
- Establir criteris de resultats.
- Fer l’avaluació continuada del procés de cures.
- Redissenyar els objectius i les activitats segons l’avaluació continuada, si cal.
- Avaluar els objectius formulats en el pla de cures.
- Valorar els recursos i el potencial del malalt (coneixements i materials) per seguir, si cal, autoaplicant-se les cures en el seu domicili.
- Fer l’informe d’alta d’infermeria.
10. Implicació i compromis professional
1.1. Valoració, recollida de dades, i formulació de problemes
Objectiu: Proporcionar cures d’infermeria individualitzades mitjançant un mètode sistemàtic i organitzat.
- Fer l’entrevista clínica completa (àmbits orgànics, psicològics i socials) amb els usuaris i/o persones significatives.
- Observar i valorar signes objectius: saber fer una exploració física.
- Recollir i valorar símptomes subjectius manifestats per l’usuari i/o persones significatives.
- Realitzar accions i procediments que permetin validar el problema identificat.
- Enregistrar i expressar de forma sistemàtica les dades prioritàries de la informació recollida.
- Identificar i valorar les dades significatives i, en base a elles, definir els problemes reals i/o potencials.
1.2. Priorització i actuació
Objectiu: Prioritzar els problemes detectats de l’usuari, desenvolupar i executar un pla d’acció per disminuir-los i/o eliminar-los i promoure la seva salut i autonomia.
- Prioritzar els problemes detectats i, en base a ells, elaborar un pla de cures que inclogui objectius i intervencions adequats als problema/es definit/s.
- Formular objectius amb l’usuari i/o persones significatives recollint les seves expectatives segons el problema definit prèviament.
- Planificar activitats de cures per resoldre els problemes de salut del pacient/usuari/client (amb els recursos disponibles i segons la política de l’organització).
- Elaborar, decidir i seleccionar els protocols i procediments més adequats a l’activitat planificada en base a la seva pertinença, validesa i eficiència.
- Executar les activitats planificades, tant pel que fa al rol autònom com al de col·laboració.
- Mantenir la planificació d’activitats de forma actualitzada.
- Planificar l’alta d’acord amb la data prevista.
- Complimentar els registres.
- Dissenyar i adaptar el pla de cures i el pla terapèutic a les necessitats del pacient/usuari de forma individualitzada.
1.3. Avaluació
Objectiu: Avaluar de forma continuada i sistemàtica l’efectivitat del pla d’acció en relació als objectius i/o criteris de resultats establerts.
- Establir criteris de resultats.
- Fer l’avaluació continuada del procés de cures.
- Redissenyar els objectius i les activitats segons l’avaluació continuada, si cal.
- Avaluar els objectius formulats en el pla de cures.
- Valorar els recursos i el potencial del malalt (coneixements i materials) per seguir, si cal, autoaplicant-se les cures en el seu domicili.
- Fer l’informe d’alta d’infermeria.